“Help, mijn kind is vegetarisch”: in gesprek met een voedingsdeskundige

In gesprek met voedingsdeskundige Lenneke Leenheer
Door: Chantal Gooijer

Wat doe je als je dochter van 4 ineens besluit dat ze vegetariër wordt? Met dat dilemma kreeg ik onlangs zelf te maken. Robin weigerde de heerlijke kippenpoot op haar bord aan te raken, want “hoe kunnen wij nou dode dieren eten?”. Natuurlijk respecteer ik haar keuze, maar ik maakte me ook direct zorgen: een kind dat in de groei is en geen vlees en vis eet. Is dat wel verstandig? Gelukkig stelt Lenneke, eigenaar van Voedingsadviesbureau Lenneke Leenheer, me gerust. 5 vragen aan een voedingsdeskundige.

Een kleuter die besluit vegetarisch te gaan eten, hoor je dat vaker in jouw praktijk?
Zo jong, dat hoor je niet vaak. Meestal denken kinderen hier pas op een latere leeftijd goed over na. Er komen bijvoorbeeld veel pubers langs die het liefst helemaal geen dierlijke producten meer eten. Geen vlees, maar ook geen melkproducten of eieren. Facebook en Instagram – waarop de foto’s van veganistische maaltijden je om de oren vliegen – zijn hierin van grote invloed. Voor iedere situatie geldt dat het van belang is dat je hier als ouder goed mee omgaat.

Hoe moet je als ouder reageren?
Luister naar je kind en geef hem of haar de ruimte om een eigen mening te vormen. Natuurlijk is het begrijpelijk dat je als ouder schrikt, helemaal als je kind nog zo jong is. Mijn advies: praat met je kind en leg uit wat deze keuze betekent. Je hoeft geen vlees te eten, maar dat betekent wel dat je bepaalde voedingsstoffen mist die je uit ander voedsel moet halen.

Kan het kwaad als je kind van de een op de andere dag geen vlees meer eet?
Als je het eetpatroon hier niet op aanpast, dan is het gevaarlijk. Je hebt dan kans op een groeiachterstand, bloedarmoede of problemen in de ontwikkeling. Pas je het voedingsschema echter goed aan, dan zie ik geen nadelen. Zo lang je kind maar voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt door goede vleesvervangers te eten. Kiest je kind voor een veganistische leefstijl, dan is het een ander verhaal en zijn er veel meer risico’s. Daarom raad ik in dit geval aan om een voedingsdeskundige in te schakelen.

Wat zijn goede vleesvervangers?
Er zijn een aantal criteria voor goede vleesvervangers. In een goede vegetarische keuze zit:

  • Eiwit (meer dan 12% van de energie)
  • IJzer (meer dan 0.8 milligram per 100 gram)
  • Vitamine B1 (meer dan 0.06 microgram per 100 gram)
  • Vitamine B12 (0.24 microgram per 100 gram)

Niet in elke goede keuze zit vitamine B12, daarom moeten vegetariërs ook zuivel en eieren eten. Kies daarnaast voor tempé, tofu en peulvruchten, zoals bruine of witte bonen, kikkererwten en linzen. Qua broodbeleg zou ik kiezen voor kaas, zuivelspread, groentespread of humus. Maar ook af en toe een boterham met pindakaas is niet verkeerd. Kies je ’s avonds voor kant-en-klare vleesvervangers? Pas dan op voor paneermeel en de hoeveelheid zout. Jonge kinderen kunnen zout niet goed verwerken dus lees de verpakkingen goed door en kies voor het product met het minste zout. Het belangrijkste is om veel te variëren.

Heb je verder nog tips?
Ik ben van mening dat je kinderen die zo’n bewuste keuze maken alleen maar moet aanmoedigen. Overgewicht en een ongezond voedingspatroon zijn nog steeds een groot probleem onder kinderen. Daarom is het alleen maar positief als zij nadenken over de voeding die zij binnen krijgen en hierin een afweging maken wat zij wel en wat zij niet willen eten. Het kan geen kwaad dus luister en experimenteer. Bovendien weet je het nooit: het kan zomaar een fase zijn waardoor er binnenkort gewoon weer om kippenpoten gevraagd wordt.

Lenneke Leenheer heeft een Voedingsadviesbureau. Ze is gespecialiseerd in kindervoeding en diëtiek. Heb je vragen over het voedingspatroon van je eigen kind? Je kunt meer lezen op haar website: https://www.lennekeleenheer.nl/ of neem contact op via mail: [email protected]

Delen!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone