Meeste kinderen eten eigen lichaamsgewicht aan suikers in 1 jaar tijd

 adorable-baby-beautiful-206347

Dat er veel suiker zit in een glas cola of een pakje fruitdrink weten we inmiddels, maar wist je dat ook kant-en-klare soepen, ontbijtgranen en pastasauzen heel veel suikers bevatten? Nederlanders krijgen – vaak onbewust – gemiddeld 20 suikerklontjes per dag binnen i.p.v. de aanbevolen 12,5 (vrouwen) of 15 suikerklontjes (mannen). De meeste kinderen eten zelfs in een jaar tijd hun eigen lichaamsgewicht aan suikers. En dat is veel te veel volgens het Diabetesfonds.

Maximaal 6 theelepels suiker per dag. Dat zouden kinderen tussen de 2 en 18 jaar oud maximaal moeten consumeren per dag volgens the American Heart Association. Deze organisatie deed onderzoek naar de invloed van suiker op kinderen en tieners. Het resultaat? Een teveel aan suikers zorgt voor een grotere kans op gewichtstoename, obesitas, insulineresistentie, een hoog cholesterol en leverziekte.

Toegevoegde suikers zijn de boosdoener
Wellicht geef jij je kinderen doordeweeks geen snoep of pakjes vruchtensap. Maar onderschat de toegevoegde suikers in andere producten niet. In een normale fles tomatenketchup kunnen bijvoorbeeld tot wel 45 klontjes suiker zitten. En wat dacht je van een boterham met hagelslag (15 gram suiker), een glas multivitamine (17 gram suiker) en een fruitbiscuit met appel en rozijnen (36,9 gram suiker per 100 gram). Ook sauzen, saladedressings, jus d’orange uit pak en muesli bevatten over het algemeen veel onnodige suikers.

Hoe zorg je ervoor dat je kind minder suiker binnenkrijgt?
Moeten we allemaal suikervrij eten? Het antwoord is simpel: nee. Suiker levert energie om de dag mee door te komen. Het is een brandstof die er bijvoorbeeld voor zorgt dat je kunt denken en bewegen. Teveel suiker is natuurlijk slecht voor je, maar helemaal suikervrij eten is vrijwel onmogelijk. Suiker zit namelijk ook in producten zoals fruit, brood en melk. Gelukkig kun je er wel zelf voor zorgen dat je kind minder suiker binnenkrijgt. Lees daarvoor goed de etiketten van de producten die je koopt. Let niet alleen op suiker maar ook op zogenoemde schuilnamen, zoals dextrose, fructose, lactose, honing, ahornsiroop en kandij.

Tips om minder suiker te eten:
Het Diabetesfonds heeft tips opgesteld om ervoor te zorgen dat zowel volwassenen als kinderen minder suiker eten:

  • Controleer de ingrediënten op schuilnamen voor suiker, zoals dextrose, fructose, lactose, honing, ahornsiroop en kandij
  • Vergelijk producten met elkaar en kies voor een product met minder suiker
  • Geef niet te snel op, het kost tijd om aan een minder zoete smaak te wennen
  • Kijk ook eens in andere winkels: het aanbod kan enorm verschillen
  • Maak zelf eens een saus of maaltijd die je normaal kant-en-klaar koopt

 

Bronnen: Voedingscentrum en het Diabetesfonds


Misschien vind je dit ook interessant:

 

Delen!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone